Naam: | Rijk |
Geboren: | 06-02-1982 |
Auto: | Peugeot 206 |
1.6 16v turbo – 204pk / 280Nm | |
Bouwjaar: | 2002 |
Hoewel je het niet zou zeggen gaat de 206 van Rijk al een tijdje mee. De wagen stamt namelijk uit 2002 en heeft maar liefst meer dan 250 duizend kilometers op de teller! Een bewijs dat regelmatig en goed onderhoud aan de auto wonderen doet. Hier het verhaal.
Het begon 7 jaar geleden toen Rijk zijn zwarte 206 als standaard wagen kocht. Rijk had hiervoor al meerdere Peugeots gereden en dit keer viel zijn oog op de 1.6 16 klepper met 110pk. Al snel werd de wagen onder handen genomen en verschenen er GT bumpers, sideskirts, 17 inch velgen en andere lampen op de auto. Maar na al die meetings bezoeken kreeg Rijk de smaak te pakken. Dat kon beter!
Dus daar begon de grote inzamelingsactie. Zo ging de marktplaats speurneus op zoek naar diverse onderdelen van Esquisse. Esquisse staat bekend om zijn hoge kwaliteit after-market onderdelen en de geweldige designs. Dat vond Rijk ook en schafte hij een Esquisse Vella voorbumper en motorkap aan. PAM mocht de achterbumper en sideskirts aanleveren en P&A de dakspoiler. Maar blijkbaar is dit nog te standaard voor Rijk en dus besloot hij de mistlampen van de voorbumper dicht te maken, werkte hij de sideskirts aan de auto en werd de achterbumper van het mistlicht ontdaan. Ook de sloten in de deuren, ruitensproeiers in de motorkap, knipperlichten in de zijschermen en de antenne op het dak werden netjes dichtgelast. Combineer dit met LSD vleugeldeuren en zwarte voor- en achterverlichting en het begint al een echte showwagen te worden.
En dan de lak… Altijd lastig. Rijk ging op zoek naar een kleur die bij zijn zwart/oranje lederen interieur paste. Het werd uiteindelijk een duotone van Noir Onyx (zwart) en copperhead orange pearl (oranje) welke afstamt van de dodge viper. Vol in de zon levert dit een geweldige kleur op.
Om de wagen lager naar de grond te krijgen, koos Rijk voor een airride systeem. Leuk voor de voorkant, maar aan de achterkant heeft Rijk een zelf ontworpen systeem geplaatst zodat hij de wagen ook achter kan laten zaken, zonder daarbij de torsieas te hoeven verwijderen of aan te passen. Erg knap bedacht!
Alutec Cult3 18inch wielen vullen de wielkasten goed op.
Met deze status heeft Rijk diverse prijzen in de wacht gesleept en vele mensen zijn bekend met de oranje/zwarte 206.
Helaas hebben al die bumpers, spoilers en 18inch wielen ook een nadeel. Gewicht! De 206 was nog wel rap, maar echt snel was hij niet meer te noemen. Oplossing? Turbo!
Rijk ging weer op koopjesjacht en kwam thuis met een Garret GT25RS Turbo, Blister equal length uitlaatspruitstuk, intercooler, Forgedumpvale en meer. Dit geheel werd netjes gemonteerd op het blok van Rijk en na de montage van een VEMS standalone ECU en een bezoekje aan DP engineering heeft de 206 nu maar liefst 204pk en 280Nm onder de kap. Genoeg voor Rijk? Echt niet. Het huidige project is een verbeterde koppeling van OMP racing en een versnellingsbak van een 206 RC. Ook de aandrijfassen worden vervangen door RC exemplaren.
En zo gaat de lijst van Rijk nog wel even door. Showwagen? Zeker! Op alle fronten is deze 206 thuis. Al vermoeden we dat er nog wel wat updates aankomen. Rijk?