Het gaat niet goed bij PSA en dat gaat grotere gevolgen hebben dan men in eerste instantie dacht bij het samenwerkingsverband tussen de Franse autobouwers Citroen en Peugeot.
Christian Lafaye, hoofd van PSA’s op één na grootste vakbond FO, zegt dat er tussen de 8.000 en 10.000 banen op de tocht staan in alleen Frankrijk. Dit terwijl er eerder gesproken werd over ongeveer 4.000 banen. Als dit waar is betekent het dat PSA in Frankrijk ongeveer 10% van haar werknemers ontslaat, wat neerkomt op ongeveer 5% van de werknemers wereldwijd die een contract bij PSA hebben.
PSA moet de begrootte besparingen van een miljard euro uitbreiden, dat meldde CEO Phillipe Varin vorige week aan de vakbonden. Reden voor deze besparingen moge duidelijk zijn: PSA heeft last van de in zwaar weer verkerende Europese economie. Eerder verkocht het al haar hoofdkantoor en ook werden er extra aandelen uitgegeven ter waarde van een miljard euro, tegen 42 procent korting. Ook werd GM 7% eigenaar van PSA. Peugeot verkocht in Europa in de eerste vijf maanden van 2012 14,9 procent minder auto’s dan in dezelfde periode vorig jaar, terwijl de gemiddelde daling van alle merken “slechts” 7,3 procent bedroeg. Werk aan de winkel dus, hopelijk kunnen de nieuwe modellen wat verlichting bieden in deze duistere tijden.
(Bron: http://www.autoblog.nl/peugeot-en-citroen-ontslaan-10-000-mensen)